Samen sporten of liever alleen?

Veel mensen weten dat bewegen belangrijk is en dat een paar keer in de weken sporten een mooie aanvulling is op het dagelijks bewegen. Sporten kan uiteraard alleen maar ook in teamverband of samen met een vriend of vriendin. Doe je aan een teamsport dan heb je natuurlijk niet zoveel keuze en er zijn ook sporten waar je eigenlijk wel een tegenstander nodig hebt om het spel te kunnen spelen (badminton, tennis, e.d.). Maar er blijven genoeg sporten over die je ook prima alleen kunt beoefenen en zijn er ook mogelijkheden om alleen te trainen voor je teamsport.

Maar hoe sport jij eigenlijk het liefst? Zijn er voors en/of tegens van samen of alleen sporten? We zochten ze op en geven hieronder het resultaat.

Samen sporten
Voordelen van samen sporten hebben vooral te maken met gezelligheid en motivatie.

  1. Je motiveert elkaar. Thuis op de bank blijven zitten kan gewoonweg niet als er iemand op je staat te wachten. Als je in teamverband sport dan staat er zelfs een heel team op je te wachten. Tijdens het trainen in teamverband schijnt er ook meer endorfine (natuurlijke pijnstiller van het lichaam) aangemaakt te worden, waardoor je het vaak langer kan volhouden.
  2. Het werkt stimulerend en positief. Als je met de juiste personen traint (lees degene die rondom jouw niveau liggen) kan het positief werken. Je pept elkaar op en brengt elkaar op een hoger niveau. Je spiegelt je zelf aan de ander waardoor het kan helpen om net even verder te lopen of meer gewicht te gebruiken.
  3. Samen heb je meer plezier. Tussendoor even kletsen en de dag doornemen geeft ontspanning binnen het trainen.

De nadelen zijn weer dat je het plezier net even te ver doorvoert waardoor het resultaat minder gaat worden of dat het optimale resultaat niet bereikt zal worden. Of het is frustrerend dat de ander net even wat meer progressie maakt dan jij.

Alleen sporten
Er zitten juist ook voordelen aan het alleen trainen.

  1. Meer flexibiliteit. Je kan zelf je tijdstip bepalen waarop je gaat sporten. Je hoeft niet te wachten totdat bijvoorbeeld de ander uit zijn werk is terwijl jij eerder kan gaan. Je kan je eigen schema en tempo bepalen en afstemmen op je eigen behoeften van dat moment.
  2. Meer rust. Het alleen sporten kan juist lekker zijn om even rust te ervaren (na een dag vol drukte) en even alleen bezig te zijn met de sport activiteit. (Zelf vind ik het bijvoorbeeld een verademing om na een dag vol overleg lekker alleen een kort rondje te hardlopen door het bos).
  3. Meer focus. Je kan je helemaal concentreren op je sportactiviteit of training. Voluit gaan tijdens die pittige interval bijvoorbeeld. Niemand die je dan ophoudt.

Alleen trainen vergt wel meer mentale kracht. Tenslotte heb je niemand om je aan op te trekken of waaraan je je kan meten. Net even een tandje erbij komt dan geheel vanuit jezelf en dit kan op sommige momenten best pittig zijn. Het volgen van een trainingsprogramma en het stellen van een duidelijk doel (ik wil meedoen aan de damloop) kunnen je dan helpen de motivatie te vinden.

Kortom aan beide manieren van trainen zitten zowel voor- als nadelen. Waar jij voor kiest hangt misschien wel af van het moment en waar je behoeften liggen.

Photo by Abigail Keenan on Unsplash
Photo by Curtis MacNewton on Unsplash

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.