P(R)ep-talk: Dennis de Knijff

Mijn naam is Dennis de Knijff en ik ben een van de PROdurance atleten die je in de omgeving van Almere en omstreken vaak tegen komt. Ik ben altijd positief en bezit een gezonde dosis gezonde humor en heb eigenlijk altijd een goed humeur.

In mijn dagelijks leven ben ik docent Lichamelijke Opvoeding op Baken Stad College op het VMBO, waar ik leerlingen op een positieve manier probeer te motiveren om te gaan sporten. Daarnaast ben ik woonachtig in de wijk Noorderplassen-West met mijn vrouw en dochter.

Ik ben een allrounder op het gebied van de duursport. Ik loop graag marathons en doe aan triatlon. Ik kom dit seizoen uit voor triatlonvereniging Trivana uit Weesp in de 2e en 3e divisie. Afgelopen september ben ik gefinisht op de hele triatlon afstand in Almere (3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,195 km hardlopen). Op dit moment heb ik mijn focus gelegd op de marathon van Rotterdam (april) en de marathon van Berlijn (september). Hiervoor heb ik een keuze gemaakt om geen lange afstanden te doen op de triatlon en te stoppen met voetbal bij de plaatselijk voetbalvereniging SC. Buitenboys. Mijn doel is namelijk de barrière te doorbreken om onder de 2:40:00 (met een pace per km van 3:45) te finishen. Ik train elke maandag en woensdag in het Olympisch Stadion in Amsterdam bij Phanos en wordt daarbij begeleidt door Niek van Veen. Daarnaast train ik nog 3 a 4 keer in de week voor mij zelf aan de hand van trainingsthema’s die gemaakt zijn door Niek. Behalve op de dinsdag want dat is mijn vaste rust/hersteldag.

Wat ik heb geleerd de afgelopen jaren bij het trainen voor en het lopen van een marathon is het volgende in aflopende prioriteit:

  • Rust/herstel
  • Lange duurloop en D3 training
  • Onderhoud (sprong-)kracht en techniek (b.v. heuveltraining)

Ook aandacht voor eten en drinken, vooral na de training is essentieel voor mijn herstel. Ik nuttig het liefst na een zware training ruim vocht (sportdrank, water, vruchtensap) en koolhydraatrijk voedsel (b.v fruit). Mijn persoonlijke geheime wapen zijn bananen en de Energysource 4:1 en ZERO’s van High5.

De lange en vooral langzame duurloop is van belang voor het ontwikkelen van je vetverbranding. Een lange duurloop moet ECHT LANGZAAM!

Er kleeft één nadeel aan langzame lange duurlopen en dat is dat het verlies van spierspanning (ergo snelheidsverlies) oplevert. Dat is de reden dat je het niet teveel moet doen! De D3 training is essentieel om te zorgen dat je motorisch/energetisch efficiënt je marathontempo kunt lopen (trainingswet: specifiek trainen).

Tijdens de lange duurlopen neem ik altijd elke 7 km de IsoGels van High5, de sinaasappels en kersen zijn mijn favoriet.

Tot slot vergeet naast het lopen niet aan het onderhoud van kracht en techniek te blijven werken. Een goede looptechniek onderhoud je vooral door sprongkracht! Probeer dat minimaal 1x per week te doen.

Een goed herstel is ontzettend belangrijk om optimaal te presteren, vandaar dat ik altijd voor preventieve behandeling naar de fysiotherapeuten van TOPvorm en sportmassage Westenberg gaat. Minimaal 1 keer per maand bezoek ik beide praktijken.

Bedankt Dennis voor de tips en je inkijkje in jouw training en voorbereidingen.

Team PROdurance wenst deze topper heel veel succes met de laatste loodjes richting de Marathon van Rotterdam op zondag 8 april en bij de Marathon van Berlijn.

edit redactie: Inmiddels heeft Dennis de marathon van Rotterdam succesvol uitgelopen. Niet binnen het door hem gestelde eindtijd, maar toch nog een zeer mooie tijd. Nuchter als Dennis zelf is zei hij na afloop: “het was warm, meer zat er gewoon vandaag niet in. Op naar Berlijn!” Gefeliciteerd met deze mooie prestatie!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.