Starten met hardlopen (sporten)

Met het begin van het nieuwe jaar komen de goede voornemens en daarbij zijn voornemens als “meer bewegen”, “starten met sporten” of concreter “starten met hardlopen” veel gehoorde uitspraken. Het voornemen is al een goede start en dan wordt er enthousiast en fanatiek begonnen met hardlopen. Maar wanneer je dit al te enthousiast doet terwijl je lichaam dit nog niet gewent is, kan dat verkeerd uitpakken. Denk aan: stijfheid na de inspanning, men ziet geen vorderingen en in het slechtste geval krijgt men last van peesontstekingen of gewrichtsklachten. Het oorspronkelijke enthousiasme neemt dan snel af en wordt het grote plan al snel met stille trom begraven.

Iedereen weet wel dat lichamelijke inspanning een gunstige invloed heeft op de lichaamsconditie en een positieve bijdrage heeft op de algehele gezondheid. Het verbetert de kwaliteit van je leven en het heeft een positief effect op het dalen van het risico op ernstige chronische aandoeningen. Bij het beginnen van sporten hoef je niet perse met een specifiek doel te beginnen. Het beginnen is al een doel. Een specifiek doel kan wel helpen om jezelf te blijven motiveren en stimuleren (bijvoorbeeld 5km kunnen blijven rennen). De vraag is dan: hoe begin ik met sporten zodat ik het wel blijf volhouden?

Ook bij sporten gaan lichaam en geest samen om een evenwichtige opbouw in gezondheid te bereiken. Vier belangrijke richttermen bij het beginnen met sporten zijn: plezier, motivatie, bekwaamheid en zelfvertrouwen.
Elk begin is namelijk moeilijk. Het is een illusie om te denken dat sporten alleen maar leuk is en plezier geeft. In het begin is het ook vooral zwoegen en zweten en het ervaren van (spier)pijn. Naarmate je blijft oefenen, krijg je meer inzicht in de reacties van je eigen lichaam. Doordat je deze reacties steeds beter leert waarnemen is het makkelijker om te doseren tijdens een training. Je bekwaamheid neemt dus toe en daarmee ook het zelfvertrouwen in je eigen trainingsproces.
Dit alles wordt ondersteund door je interne motivatie wat de drijfveer vormt achter de discipline die nodig is om regelmatig te blijven bewegen. Dit wordt ook bepaald door de gedachten die je hebt over gezondheid en bewegen.

Belangrijke spelregels bij het starten met sporten zijn:

  • De stelling “no pain, no gain” niet hanteren
  • Je zelf uitdagen tot een inspanning die net buiten de comfort zone zit, hierdoor zal het lichaam tijdens herstel periode zichzelf op een hoger niveau brengen
  • Rust is een wezenlijk onderdeel van trainen dus doseren en ook rustdagen inplannen is belangrijk
  • Goed zittende kleding maar vooral goede schoenen zorgen ervoor dat de start plezierig is
  • Genoeg drinken. Water is prima, maar een specifieke sportdrank zonder suikers maar met zogenaamde elektrolyten en mineralen helpen je je inspanning makkelijker en langer vol te houden en helpen je bij het herstel door de uitgezwete zouten en mineralen sneller aan te vullen.
  • Het lichaam zelf is een uitstekend meetinstrument. Het geeft duidelijk aan of de vermoeidheid toeneemt dan wel of de conditie verbetert.

Wanneer je merkt dat je sport activiteit je tijdelijk minder goed afgaat, doe je er goed aan de inspanningen te temperen. Oefen met een rustiger tempo, minder lang of las een extra rustdag in. Je kunt ook even een minder belastende sport kiezen zoals zwemmen of fietsen in plaats van lopen. Door steeds meer te trainen en meer zicht te krijgen op je eigen kunnen ga je je niveau van een beginnende sporter/hardloper uitbouwen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.