De 10 tips voor veilig sporten in het donker

De kortste dag is inmiddels geweest, maar de dag begint nog steeds in het donker en als je thuis komt van het werk is het alweer aan het schemeren. Dit maakt het buiten sporten in de herfst en winter maanden wat beperkter. Vaak ervaren we ook minder energie in deze maanden omdat het lichaam al eerder melatonine aanmaakt doordat het eerder donker wordt. Dit stofje maakt je namelijk slaperig wat opzich handig is bij het optijd naar bed gaan. Maar heb je het toch gewonnen van de bank en je sportkleding aangedaan maak dan gebruik van onderstaande tips om veilig buiten te sporten in het donker;

  1. Reflecterende kleding is een must voor het sporten in het donker. Daarmee maak je jezelf zichtbaar voor de mede weggebruikers. Tegenwoordig hebben sportkleding en zelfs de sportschoenen reflectie aangebracht.
  2. Neem naast al deze reflecterende sportkleding ook losse verlichting mee. Tegenwoordig is dit in veel varianten, bijvoorbeeld armbanden, heupriemen, koplampjes en zelfs een draagbaarlicht, te koop. Hiermee maak je je zelf nog zichtbaarder wat de veiligheid ten goede komt.
  3. Naast verlichting is het ook belangrijk om niet alleen te gaan maar liefst in een groepje van minimaal 2 personen.
  4. Wandel, ren of fiets zoveel mogelijk over goed verlichte voet – of fietspaden.
  5. Sport je het liefst in het park of het bos? In de winter is het handiger om deze rustige en stille omgeving te mijden. Zoek in de winter de wat drukkere fietspaden of andere drukkere gebieden op.
  6. Ben je een gewoonte dier en neem altijd de zelfde route of dezelfde plek? Zorg er zeker in het donker voor dat je varieert met de plek en het tijdstip waarop je traint. Kies je ervoor om een nieuwe route te lopen probeer deze eerst even uit overdag, check of er genoeg verlichting is om veilig te lopen/sporten.
  7. Door te lopen zonder muziek ben je alerter op je omgeving. Je kan dan sneller reageren op het verkeer en gebeurtenissen om je heen.
  8. Neem wel je telefoon mee! Maar laat je niet afleiden door je telefoon onderweg. Je kan hem inzetten als je hulp nodig hebt. En als je je app aan hebt staan met locatie deling weet het thuis front waar je zit op welk moment.
  9. Geef aan je thuisfront aan waar je gaat sporten/lopen en voor hoe lang, zodat ze op de hoogte zijn waar jij je bevindt.
  10. En tot slot neem je ID mee, deel je selfie pas als je thuis bent en vermeld niet op social media dat je gaat sporten/lopen.

Wij hopen dat je met deze tips veilig sportend de wintermaanden weer doorkomt zodat je lekker in beweging kan blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *