7 tips voor een goede nachtrust wanneer je gespannen bent.

Unsplash

We hebben het allemaal wel (een keer). Je kan de nacht voor je grote wedstrijd niet of slecht slapen. In je hoofd ben je gespannen over het verloop van de volgende dag. Je hebt er hard voor getraind, maar toch heb je de zenuwen, bedenk je verschillende scenario’s over het verloop, denk je aan spullen die je niet moet vergeten en wat al niet meer.

En hoewel een nachtje minder slaap niet erg is, is het niet fijn. In het Amerikaanse tijdschrift Bicycling kwam ik, in willekeurige volgorde, de volgende zeven tips tegen om toch tot een betere nachtrust te komen.

  • Verander niet ineens van slaapgewoonten op de avond voor het evenement, maar behandel het als een normale avond
  • Zorg dat het donker is in je slaapkamer. Leg die telefoon dus op tijd weg.
  • Maak een todo lijstje, zo dat je niet gaat peinzen over die dingen die je de volgende ochtend voor de wedstrijd nog moet doen
  • Eindig je dag met een positieve gedachte of mediteer
  • Zorg dat je de week in aanloop van het evenement extra slaap pakt. Vaak lukt het de dagen ervoor wel om eerder in slaap te komen
  • Wees niet gestrest. Het is normaal dat je gespannen bent. Je staat op het punt en prestatie te leveren en een beetje extra spanning kan ook gunstig zijn.

Dat zijn er pas zes. De zevende tip uit het artikel is, heb je last van jetlag, probeer melatonine, maar ik ben niet van plan die te gebruiken.

Wil je het hele artikel lezen? ga dan naar: https://www.bicycling.com/training/tips/7-ways-to-get-a-good-nights-sleep-when-youre-anxious

Photo by Quin Stevenson on Unsplash

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.