Core training

Heb je vijf minuten over? Doe dan deze oefeningen. Je versterkt je rompstabiliteit en verbetert je algehele houding.

Tijdens de  donkere wintermaanden zal je gewoon wat minder aan buitensporten toekomen. Het is lang donker, vaak koud en nat weer. Natuurlijk kan je naar de sportschool gaan maar er zijn ook eenvoudige oefeningen die je makkelijk thuis kan doen en die niet veel (tijd) kosten.

Start met het doen van oefeningen die aandacht besteden aan je rompstabiliteit of in het Engels je ‘core’. Met het versterken van je rompstabiliteit train je de spieren van je rug, buik en billen. Waarom is dit zo belangrijk? Als je romp sterk is dan is de beweging die plaats vind in de armen en benen efficiënter en dat komt bijvoorbeeld het hardlopen weer ten goede. Trainers raden core oefeningen aan omdat je dan een groter bereik uit je loopbeweging haalt. Je kunt door deze oefeningen bijvoorbeeld de fase van de been lift beter uitvoeren. Dat resulteert in een betere hardlooppas. Of wellicht ga je door de oefeningen eindelijk beter je heupen inzetten. Een loper die minder getraind is in zijn core doet dat hoogstwaarschijnlijk te weinig. Meer kracht in je hele lichaam levert een betere loophouding op.

Heb je dus geen aandacht om je core te trainen dan train je eigenlijk een zwakkere techniek. En dat is het laatste wat je als loper wilt. Je doel is een efficiënte pas waar niets bij verloren gaat zodat je die extra efficiency om kan zetten in meer snelheid.

Begin daarom met core oefeningen. Je hebt (bijna) niks nodig (een matje ligt wel lekker) en het kost je hooguit 3 tot 4 x 5 minuten per week. Een voorbeeld set is: 

  • 1x 30 sec plank
  • 1x 30 sec brug
  • 1x 30 sec superman
  • 1x 30 sec side plank
  • 1x 30 sec side plank (andere kant)
  • Neem tussentijds 10 sec rust en wissel van positie.

Gaat het makkelijk? Tel dan weer 5 sec bij elke oefening op.

De oefeningen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.