Trainen in de kou

De feestdagen zijn weer voorbij en het vizier kan weer op het nieuwe seizoen worden gericht. Welke wedstrijden ga je doen en wanneer? In januari staan alweer wedstrijden als de Halve marathon van Egmond en de Kidney Run in Almere op de kalender. Een goede voorbereiding is het halve werk luidt het gezegde dat betekend dus trainen. In de kou want het jaar is fris begonnen. Zijn er dan extra factoren waar je rekening mee moet houden?

Ja. Het gevaar op letsel is bij kou hoger. Letsel door uitglijden maar ook de kans op zogenaamd koudeletsel is een stuk hoger. Denk hierbij aan onderkoeling, bevriezing, wintertenen en winterhanden en vormen van inspanningsastma.

Niet iedereen heeft op gelijke mate last van de kou. Oudere sporters hebben in het algemeen meer moeite om het verlies van warmte te compenseren. Terwijl bij kinderen het warmteverlies relatief hoger is als gevolg van hun relatief lagere vetpercentage ten opzichte van hun gewicht. En de vermoeidheid, het slaaptekort en alcohol gebruik tijdens de gezellige feestdagen hebben ook geen positieve bijdrage aan de weerstand tegen de kou.

Bekend is dat goede kleding belangrijk is tegen kou. Het liefst door gebruik van een aantal lagen. Een goede isolerende en zweet afvoerende laag met daarover een wind- en regenwerende laag zijn minimaal. Natte of bezwete kleding worden snel koud. En het dragen van een muts is ook belangrijk omdat het warmteverlies via je hoofd het grootst is.

Minder bekend is de positive bijdrage van koolhydraatrijke drank (zoals de High5 EnergySource) bij kou. In een koude omgeving verbruik je om warm te blijven veel meer energie en als sporter helemaal. Een tekort aan koolhydraten treedt dan veel eerder op wat extra nadelig is voor de warmtevoorziening en dus ook voor de training. Extra inname van koolhydraten via dranken of gels zijn daarom aan te raden om dit tekort te voorkomen.

In het assortiment van PROdurance is een ruime keuze aan koolhydraatrijke sportdranken verkrijgbaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.